lørdag den 15. august 2009

Læserbrev. Lukkelov. August 2009.

I dag sender jeg et læserbrev til de lokale aviser vedr. en ny Lukkelov:

Læserbrev. Lukkelov. August 2009

Gækken er sluppet løs.
En ny LUKKELOV skal vedtages, og bekymringerne både for de små forretningers overlevelse og for en kirkelig søndagsfred er store.
Men gækken er allerede sluppet løs med de love og regler, vi har i dag, og med det samfund, vi lever i, 2009.

Jeg tror ikke, der er grund til bekymring.
Tag en tur til Hårbølle, Nyord, Borre og – ikke mindst – Bogø By, og bagefter til Stege og Præstø. Overalt ser man viljen til at gøre en forskel, til at sikre lokalområdernes trivsel og relevans gennem butikkernes tilstedeværelse. Man kan købe alt, hvad man har brug for lige fra dagligvarer, fine vine, bøger, modetøj, gummistøvler og handymandens byggematerialer. Og meget mere, for ikke at nævne caféerne, som ligger med udsigt over vand, på Bogø, i Præstø og på Møn.
Vi handler her, hvor vi bor, fordi vi kan lide det, ikke fordi vi er nødt til det, eller fordi vi ellers ville få dårlig samvittighed.
Selv er jeg barn af forældre med et stort engagement i detailbranchen og har således fået branchen og holdningerne ind med modermælken. Selvfølgelig er vilkårene anderledes her på egnen i 2009 sammenlignet med en trikotageforretning i Århus for 40 år siden, det er klart. Men det er ikke mit indtryk, at aktive forretningsfolk har brug for rammestyring for deres forretningsdrift.

Der er heller ikke grund til at nære bekymring for kirken, meditationen, det stille, det indadvendte – alle kan gå i kirke, der er stort set altid åbent. Om søndagen er der særlig god grund til at gå derhen for at høre Guds ord og jage stress og jag på porten.

Det er i bund og grund et spørgsmål om tillid.
Vi finder selv ud af det, der, hvor vi er, hvor vi bor, og i det liv, vi hver især lever.
Jeg køber den bedste kaffe her, hvor jeg bor, når der er åbent i butikken.

http://piadahl.blogspot.com/ kan man læse om min holdning til andre emner, ligesom jeg meget gerne modtager indlæg med emner, som borgerne ønsker at debattere og få debatteret i forbindelse med valgkampen.

Pia Dahl
Kandidat i Vordingborg for Venstre
http://piadahl.blogspot.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar